Naamcreatie
Merknamen, productnamen, bedrijfsnamen, organisatienamen, fusienamen, naamsverandering, slogans en taglines

Meer »

Merkdesign
Logo, beeldmerk, huisstijl, webdesign, stationary design, corporate design, imago design, branding en rebranding

Meer »

Onderzoek en registratie
Juridisch-, taalkundig-, digitaal-, cultureel- en marktonderzoek, interviews, enquêtes en juridische merkregistraties

Meer »

Workshop en training
Een nieuwe naam, slogan of concept dat uit de eigen gelederen voortkomt. Dichter bij de essentie kun je niet komen.

Meer »

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat bedoelen jullie met het totaal ontwerpen van de merkidentiteit?

Wij bieden de totaaloplossing rondom de positionering van je merk aan. Waar je bij andere ontwerpbureaus alleen een merknaam ‘krijgt’, verzorgen wij al het juridische onderzoek en registraties, het taalkundige onderzoek, het merk en marktonderzoek en al het artwork & design rondom het merk (logo, huisstijl, webdesign en andere visuele uitingen). U wordt bij ons dus niet doorgestuurd naar andere bureaus. Ook de strategische begeleiding tijdens het proces wordt door ons verzorgd. Je totale merkidentiteit dus.

Hoe lang duurt het hele traject om een complete merkidentiteit te bouwen?

Bij een volledig traject (merknaam, logodesign, juridische registratie, linguïstisch onderzoek en de totale huisstijl) kun je uitgaan van ongeveer 6 weken.

Waar bestaat de oplevering uit?

De merknaam, al het design, onderzoeksresultaten en alle eigendomspapieren van het merk en de merknaam. Ook dragen wij indien gewenst het gehele intellectuele eigendom aan u over(!)

Kan ik ook alleen een bedrijfsnaam bij jullie laten ontwerpen?

Jazeker! Het ontwerpen van namen is ons specialisme. Je naam is het meest essentiële onderdeel van de communicatie van je hele, bedrijf, organisatie of merk. Deze kun je maar één keer goed doordacht kiezen. Kijk voor meer specifieke informatie ook op Naamcreatie.

Kunnen jullie ook alleen een logo of huisstijl voor mij ontwerpen?

Ja. Naamcreatie is het hart van onze organisatie, in combinatie met merkdesign. Deze twee zijn volgens onze filosofie onlosmakelijk met elkaar verbonden. De ontwerpers van de logo’s en huisstijlen van Naem behoren tot de top in Nederland. Iedereen heeft wel iets in huis van hun hand.
Kijk voor al onze visuele oplossingen op Merkdesign.

Wat kost de ontwikkeling van een merknaam?

Dit verschilt per opdracht. Eenzelfde vraag zou kunnen zijn “Wat kost een auto?” Daarom willen wij eerst een vrijblijvende persoonlijke ontmoeting met je, zodat we gezamenlijk alle uitgangspunten van het project de revue kunnen laten passeren. Je krijgt bij Naem maatwerk. Wat wij wel weten, is dat je bij ons een totaaloplossing binnen naming & branding krijgt waarvoor je bij een ander specialistisch bedrijf alleen een merknaam ontvangt.

Jullie zijn natuurlijk hartstikke duur…

Nee. Wij zijn niet duur. Vergelijk ons kwaliteitsniveau, ons pakket en ons scherpe tarief maar met andere professionele aanbieders. Wij hebben géén dure consultants, rijden géén dure lease auto’s en bedienen opdrachtgevers niet vanuit over-the-top huisvesting. Dit is namelijk erg 2008.
Voor al die onzin hoeft de opdrachtgever bij ons dus ook niet mee te betalen.

Kunnen jullie ook binnen een paar dagen opleveren?

Nee. Het hele proces wat leidt tot de geboorte van een nieuw merk of merkidentiteit dat volledig ‘af’ is, kun je nooit in een paar dagen realiseren. Wat we wél aanbieden, is een compact traject rondom co-creatie. Kijk daarvoor op deze website onder workshops en training.

Hebben jullie ervaring in naamgeving binnen fusies en fusietrajecten?

Ja. Van de zorgsector tot de zakelijke dienstverlening. Hier kunnen we ook relevante referenties van overleggen. Juist dit soort trajecten met meerdere stakeholders vergt het uiterste van een bureau zoals Naem.
En wij zijn hierin als een vis in het water.

Zijn jullie een reclamebureau?

Nee. Wij zijn een ontwerpbureau. Een reclamebureau bedrijft een heel andere vak met andere uitgangspunten en werkzaamheden. Een reclamebureau volgt eigenlijk nadat wij ons werk afgerond hebben en de merkidentiteit geboren is.

Wie zijn jullie concurrenten?

Qua naamgeving zijn onze directe concurrenten Globrands en Zigila. Ook zijn er de laatste tijd steeds meer freelancers, tekstschrijvers en reclamebureaus die tegen betaling namen verzinnen. En iedereen heeft wel een creatieve oom…

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?

Naem is uniek binnen de Nederlandse markt door het aanbieden van haar totaaloplossing, A tot Z, in-house. Het volledige traject rondom naming, branding en positionering is er één met vele valkuilen. De mensen van Naem zijn stuk voor stuk succesvolle en zeer ervaren ondernemers binnen hun specifieke vakgebieden. Zij weten dus als geen ander praktisch met dit soort valkuilen om te gaan. Bij ons geen dure ‘consultants’ of accountmanagers. Dus géén nare factuurtjes achteraf.
Naem onderneemt daadwerkelijk met je mee.

Hoe groot is jullie kantoor?

We hebben zelf vier locaties waar je ons kunt opzoeken: Weesp, Woerden, Bergen op Zoom en Goes. In Goes zit ons hoofdkantoor. Al met al zullen er naast een vast projectteam van 4 professionals gemiddeld rond de 25 mensen actief betrokken zijn bij de realisatie van uw naam, merkidentiteit en strategie.

Werken jullie ook internationaal?

Ja. We hebben in vrijwel elk land ter wereld merkreferenten. Dit zijn ‘native speakers’ met gemiddeld een HBO+ niveau. Wij hebben al onze merkreferenten zelf opgeleid samen met het EBC Taleninsituut. Naast startende ondernemingen werken wij hierom dus ook voor de grote multinationals en voor bedrijven die in één keer hun merk in meerdere landen willen lanceren.

Waarom staat niet al jullie werk op de website?

De lancering van een nieuw merk of een nieuwe bedrijfsnaam is een integer geheel. Vaak is het merk al een flinke tijd af, voordat het in de markt gezet wordt. Je kunt je voorstellen dat dit een vertrouwelijke fase is. Hierom hebben wij besloten om, in tegenstelling tot wat andere aanbieders doen, ons werk niet in zijn geheel op internet te plaatsen. Van een aantal opdrachten kun je op onze website onder Showcases’ vinden. Deze Showcases geven je een heel goed beeld van wat we doen en wat we kunnen.

Waarom doen jullie niet veel meer aan namedropping en marketing voor jullie zelf?

Wanneer wij een merknaam of merkidentiteit hebben ontworpen voor een opdrachtgever, is dit hierna zijn volledige intellectuele eigendom. Dit is uniek in Nederland. Als er dus al iemand aan ‘Naemdropping’ zou moeten doen, zijn het onze opdrachtgevers wel. Dit gebeurt gelukkig dan ook regelmatig. De meeste opdrachten halen wij uit ons netwerk en de netwerken van onze tevreden opdrachtgevers.

Hebben jullie referenties van eerdere klanten?

Ja. Op de website zien je al een greep van ons werk en wat reacties van onze opdrachtgevers. Check onze referenties onder andere op de Homepage.
Wij hebben van beide behoorlijk meer voorbeelden. Kom bij ons langs op kantoor voor een ontmoeting om dit te ervaren.

Als ik een merk of merknaam door jullie laat ontwikkelen, blijven jullie dan eigenaar van dit intellectuele eigendom?

Nee. In tegenstelling tot veel andere bureaus, ben je na afname van het merkontwerp bij ons volledig eigenaar van het werk en is dit merk dus direct jouw intellectuele eigendom.

Registreren jullie ook merknamen?

Ja. Een merknaam registreren is niet zo ingewikkeld. Iedereen met een internetverbinding kan dit zelfstandig doen. Maar wat vaak niet verteld wordt, is de noodzaak van een juridisch vooronderzoek naar de registratie van je merknaam. Wanneer er sprake is van een registratieprobleem, omdat het merk bijvoorbeeld teveel op een ander reeds bestaand merk lijkt, hoor je dit altijd pas achteraf. En kun je dus weer van voren af aan beginnen en ben je weer een bedrag kwijt aan registratiekosten. Wij doen te allen tijde grondig onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van merkregistraties. Ook zijn al onze opleveringen al onderworpen aan juridisch identiek onderzoek. ONEL Trademarks is in dit soort vraagstukken al jaren onze vaste partner.
Géén half werk. Kijk voor meer informatie over onze onderzoek- en registratiemogelijkheden op Onderzoek en Registratie.

Ontwerpen jullie ook websites?

Ja. Een ontwerp voor een website hoort bij het ontwerp van je totale merkidentiteit. Zeker de laatste jaren is een responsive website met verleidelijk beeld en sterke content een must have voor iedereen die zich wil onderscheiden  in de buitenwereld. En onderscheiden is waar we volgens onze opdrachtgevers al vele jaren steengoed in zijn. Kijk voor al onze ontwerpmogelijkheden op Merkdesign.

Kunnen jullie teksten voor mijn website schrijven?

Ja. In ons team zitten enkele toppers in copywriting in Nederland. Speciaal voor de grotere websites en internationale projecten werken we samen met onze partner Textprovider. In Duitsland zijn zij marktleider in het aanleveren van content en SEO voor websites.

Kunnen jullie ook reclamecampagnes maken?

Nee. Naem is een ontwerpbureau. Voor puur een reclamecampagne kun je het beste contact zoeken met een gerenommeerd reclamebureau. Het komt wel voor dat Naem als strategisch projectleider optreedt voor haar relaties, binnen de realisatie van reclamecampagnes door een reclamebureau.
Als waakhond van uw merk.

Kunnen jullie ook workshops over naamcreatie en merkidentiteit verzorgen?

Jazeker. Kijk hiervoor direct op Workshops en training.

Kunnen jullie naast naamcreatie en merkdesign ook onze verpakkingen maken?

Nee niet zelf. Iets met schoenmaker en leest.
Maar één van de oprichters van Naem is Brumdesign. Brumdesign maakt al sinds 1974 toonaangevende verpakkingen voor haar relaties in binnen en buitenland en behoort tot de absolute top van packaging designers in Nederland.

Ik wil een nieuw merk lanceren. Hoe zetten jullie dit traject in gang?

Elke opdracht is anders. Elk naamcreatie- en merkdesigntraject vraagt om een eigen aanvliegroute. Bij ons begint de samenwerking en ook het produceren van een eventueel voorstel, met een ontmoeting. Neem hiervoor contact met ons op. Kijk op Koffie? voor onze contactgegevens.

Bieden jullie een vorm van nazorg?

Omdat wij werken vanuit ons eigen ondernemerschap, laten wij onze relaties nooit in de steek na de oplevering van een nieuwe naam of merkidentiteit. Het is zeker ook in ons belang dat je merk het goed doet. Ook vinden wij dat het effect van de juiste branding en positionering pas op langere termijn te wegen is. In harde cijfers en omzettrends dus.
Onze aandacht voor uw merk stopt dus niet bij de oplevering.

Werken jullie alleen voor grote bedrijven?

Nee. Starters, éénpitters, kleine ondernemingen, multinationals, onderwijsinstellingen, de zorgsector, venture capital, formulebedrijven, uitvinders, fabrikanten, private labelhouders, de financiële sector, muziekverenigingen, NGO’s, overheid, stichtingen, etc., etc..
Naem werkt. Voor iedereen.

Hebben jullie ervaring in het begeleiden van multinationals?

Ja. Als geen ander. Wij hebben erg veel ervaring in bedrijf-, merk-, en productcommunicatie, zowel nationaal als internationaal Tevens hebben wij in vrijwel elk land ter wereld relevante toegang tot taal-, cultuur-, en marktinformatie.

Ik ben starter op de markt. Bieden jullie begeleiding op het gebied van ondernemen aan?

Het werken voor grote internationaal opererende organisaties is natuurlijk erg interessant en uitdagend. Nóg leuker vaak, is het werken voor startende bedrijven. Een starter krijgt bij ons niet alleen het merk waar hij voor betaalt. Onze ervaring in het opstarten van bedrijven en ondernemen op zich is voor een starter zeer waardevol. Deze kennis delen heet bij ons geen ‘Strategische Consultancy’ maar ‘mee-ondernemen’ en hier hoeft een starter niets extra voor te betalen.

Kan ik gewoon eens komen babbelen?

Zeker. Kom voor een vrijblijvend gesprek en een goede bak koffie bij ons langs.
Bel of mail ons voor een ontmoeting.

LEXICON

Soon to come!!

Werkwijze Naem