Bedrijfsnaam laten bedenken

Als je een bedrijfsnaam laat bedenken, wil je dat deze sterk is, onderscheidend, juridisch vast te leggen en taalkundig/cultureel niet op nare verrassingen stuit. Bij naamcreatie wordt het DNA van jouw onderneming naar een aantrekkelijk woordbeeld vertaald. Een bedrijfsnaam is dan ook meer dan een combinatie van een aantal letters; het vormt de basis van de totale identiteit die je wilt uitstralen.

Een bedrijfsnaam kun je maar één keer goed kiezen. Zeker wanneer je een nieuwe dienst, organisatie of product gaat lanceren is het laten bedenken van je merk-, en bedrijfsnaam essentieel voor het toekomstige succes van je onderneming. Naem helpt je met de zoektocht naar die ene, perfecte naamuiting.

“Iets bestaat pas echt, wanneer het een naam heeft.”

Merknamen

Sterke, onderscheidende & verleidelijke merknamen®. Ontwerpen vanuit het DNA van de opdrachtgever.  Van een leeg blaadje tot en met de juridische merkregistratie. It’s all in the Naem.

Productnamen

Opvallend, verrassend & passend. Van één nieuwe productnaam tot het opzetten van totale productlijnen. Inclusief bijbehorende aanduiding strategie.

Bedrijfsnamen

Karakteristieke handelsnamen en aantrekkelijke bedrijfsnamen. Gespiegeld aan markt, concurrent en doelgroep. Toekomstbestendig. Met toegevoegde waarde voor klant en personeel.

Organisatienamen

De missie van de organisatie vangen in één woord. Getoetst aan de organisatieomgeving. Herkenbaar voor de doelgroep. Vernieuwend in de tijdsgeest. Van verfrissend tot institutioneel.

Fusienamen

Compromisloze naamontwerpen. Géén ABN-AMRO’s dus. Met acceptatie-en- omarming-door-alle-stakeholders garantie. Tijdens dit soort trajecten is Naem in the lead: inclusief het ingewikkelde interne communicatietraject dus. Fusies en naamsveranderingen zijn ons specialisme.

Slogan en Tagline

Van duidelijke, tijdloze omschrijvingen tot wervende campagnematige reclamekreten. Onderschat de merkwaarde van een goede ondertitel nooit. Dat doen wij ook niet.

Naem levert voor Ballast Nedam Snel, Origineel, Creatief, Kleurrijk en Sympathiek haar inbreng bij prekwalificaties voor PPS-projecten. Altijd resulterend in een nieuwe, bruikbare en pakkende projectnaam en dito beeldmerk. Naem creates SOCKS!

Drs. Ing. J.W.H.M. van Ooste MFMProjectdirecteur Ballast Nedam

Naem heeft ons geholpen bij het bedenken van een merknaam en opleveren van een beeldmerk voor onze samenwerking. Geen sinecure en een niet te onderschatten creatief proces waarbij rekening is gehouden met een waslijst aan randvoorwaarden van de drie verschillende ziekenhuizen. Door mooie voorbeelden van eigennamen, fantasienamen afkortingen en acroniemen verliep het acceptatieproces goed en hebben we de merknaam A.R.T.Z. omarmd samen met het prachtige logo. Eigenlijk jammer dat je maar één naam nodig hebt!

Titia VeldmanRegiocoordinator samenwerkende Gelderse Ziekenhuizen

In onze zoektocht naar een naam voor het nieuwe portaal van Patientline zijn wij in contact gekomen met Naem. Hun enthousiaste en professionele werkwijze heeft ertoe geleid dat wij een fantastisch label op ons product konden plakken. De positieve reacties van onze klanten bevestigde dit. Zonder Naem waren wij er niet in geslaagd om een dergelijke propositie goed te ontwikkelen.

Marco PaansCEO Patientline BV

Ik ben zeer tevreden over het proces, de totstandkoming, de keuzes die wij kregen voor verschillende namen en de snelheid van werken. Achter iedere naam zat een goede argumentatie en zienswijze.We hebben erg veel positieve reacties gekregen op de naam en de ondertitel. Ben je op zoek naar een nieuwe naam of wil je een bedrijf of product starten/lanceren en kom je niet uit de naam? Ga zeker even praten met Naem!

Mathieu van de WaterTrotse eigenaar van Woordhelder

De merknaam iBulb is vanaf de lancering in 2012 goed ontvangen door de bollensector. De naam iBulb is kort, jong en aantrekkelijk en ook internationaal goed uit te spreken en herkenbaar. Samen met het sterke, opvallende beeldmerk zorgt het voor een hoge herinneringswaarde en frisse eigenheid. Het is de basis voor al onze communicatie en media-uitingen. We zijn er nog steeds erg blij mee.

Anne VerdoesPR & Communicatie iBulb

Naem heeft verder nagedacht dan alleen het bedenken van een nieuwe naam voor onze fusie organisatie. Naem heeft het management team in het creatieve proces geconfronteerd met de verschillende inzichten die er waren in strategie en executie. Hierdoor hebben wij één stapje terug gedaan om vervolgens vele stappen voorwaarts te kunnen maken. Naem, bedankt dat je buiten de scope van je opdracht ons hierop hebt gewezen en geholpen. Top!

Michael van de WateringCEO SYNDLE

Qlima. De naam is nieuw en heeft een subtiel ontwerp. De Q staat voor kwaliteit, het merk straalt vertrouwen uit en staat voor gebruiksgemak. In onze periodieke nieuwsbrief PVG Today hebben we onze relaties het nieuwe merk voorgesteld en we mogen wel stellen dat het fantastisch ontvangen is. De reacties hebben eigenlijk uitgewezen dat de nieuwe merkuiting vakwerk is op het gebied van communicatie: simpel en effectief!

Jeroen KramerSalesmanager PVG Benelux

Naem heeft ons bedrijf een enorme Boost gegeven door onze oude huisstijl te rebranden. We hebben nu een waanzinnig mooi nieuw logo, huisstijl en website. Naem verdiept zich echt helemaal in de filosofie van uw bedrijf en komt dan met waanzinnig mooie ontwerpen die tot de perfectie uitgewerkt worden. Naem = Verhelderend!

Kees KoopmanDGA MijnPakketDienst

Het was ontzettend leuk om met Naem te werken! Chris is sprankelend, enthousiast en vol creativiteit.
Tijdens het hele proces wist hij steeds iedereen op scherp te houden en mee te denken.
We zijn nog steeds heel erg blij met de naam Belcapo.

Caroline di ModicaMede-eigenaar Belcapo

Het gaat internationaal gezien zo goed, dat we toe waren aan één internationale naam voor al onze activiteiten. Tot nu toe had Qassa voor elk land een merknaam in de eigen taal, zoals MoneyMiljonair voor Nederland, MoneyMillionnaire voor Frankrijk en MoneyMilioner voor Polen. Naem ontwikkelde zoals beloofd een korte, krachtige merknaam zonder concrete betekenis, die in ieder land gebruikt kan worden. Via een knipoog naar het Nederlandse woord Kassa, blijven onze Nederlandse wortels slim zichtbaar.

Sander RietbergenCEO Qassa

Naem is er uitstekend in geslaagd om voor het eerst een serie van plantenrassen te groeperen in een betekenisvolle naam: Lingua. Een naam die voor onze klanten uit de gehele wereld herkenbaar en betekenisvol is. En een naam die bovenal ook een reflectie is van Floricultura en de kwaliteit van onze producten.

Marc EijsackersMarketing en communicatiemanager Floricultura

Hulp nodig bij de zoektocht naar die ene nieuwe, sterke en onderscheidende naam?

Wat maakt een goede bedrijfsnaam?

Als je een bedrijfsnaam laat bedenken, dan wil je dat deze sterk en onderscheidend is. Bovendien moet hij uniek zijn, juridisch goed zijn vast te leggen en in taalkundig en cultureel opzicht niet verkeerd te interpreteren zijn. Daarnaast wil je ook dat je bedrijfsnaam verrast, verleidt en je in staat stelt snel een solide band op te bouwen met je doelgroep en interne team.

Daarom bedrijfsnaam laten bedenken door Naem

Een bedrijfsnaam laten bedenken is volgens Naem het delen van creativiteit, lef en jarenlange ervaring binnen het vakgebied van naamgeving, merkontwikkeling en corporate design. We beschikken over een vast en zeer ervaren ontwikkel- en ontwerpteam dat unieke en geloofwaardige concepten weet neer te zetten waar onze opdrachtgevers trots op zijn.

Totaalconcept van je merkidentiteit

Wij bieden een totaaloplossing rondom de positionering van je merk. Waar je bij andere ontwerpbureaus alleen een merknaam krijgt, doen wij het complete marktonderzoek, juridische onderzoek, taalkundige onderzoek en verzorgen naast alle registraties ook bijpassend artwork & design. Denk aan de ontwikkeling van je logo, huisstijl, webdesign en andere visuele uitingen. Daarnaast kun je bij ons rekenen op strategische begeleiding tijdens het hele proces. Kortom, je totale merkidentiteit is bij Naem in goede handen.

Bedrijfsnaam laten registreren

Het proces van een merknaam registreren is op zichzelf niet zo ingewikkeld. Wat het wel lastig kan maken, is als de registratie niet lukt omdat de beoogde merknaam bijvoorbeeld te veel op een ander merk lijkt. Dat betekent dat je de registratie helemaal opnieuw moet doen, wat veel tijd, frustratie en geld kost. Het uitvoeren van een gedegen juridisch vooronderzoek naar je beoogde merknaam is dan ook een must. Bij Naem doen wij altijd grondig onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van merkregistraties. Wij werken hierbij nauw samen met ONEL Trademarks, hét merkenbureau voor het MKB.

Voor wie wij werken

Van start-ups en uitvindende eenpitters tot grote ondernemingen en multinationals, iedereen kan bij ons terecht voor een unieke originele bedrijfsnaam of productnaam. Ook doen wij regelmatig opdrachten voor onderwijsinstellingen, de zorg, private labelhouders, financiële bedrijven en non-profitorganisaties. De profilering van merk en product kunnen we bovendien internationaal oppakken met onze wereldwijde toegang tot relevante taal-, cultuur- en marktinformatie.

Laat je bedrijfsnaam bedenken door Naem!

Elke eventuele samenwerking start met een kennismaking. We hebben vier locaties waar je ons kunt opzoeken: Weesp, Woerden, Bergen op Zoom en Goes. In Goes zit ook ons hoofdkantoor. Al met al zullen er naast een vast projectteam van 4 professionals gemiddeld zo’n 25 mensen actief betrokken zijn bij het bedenken van jouw bedrijfsnaam, merkidentiteit en strategie.

FAQ

Is mijn bedrijfsnaam al in gebruik?

Je kunt online in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel opzoeken of je bedrijfsnaam of handelsnaam al in gebruik is. Maar tegenwoordig is het ook aan te bevelen om jouw bedachte handelsnaam te checken in merkendatabases. Het gebeurd namelijk steeds vaker dat een bedrijfsnaam ook als Merk® wordt geregistreerd, aangezien een geregistreerd woordmerk veel bescherming biedt tegen kopieergedrag.

Hoe moet ik een bedrijfsnaam bedenken?

Het bedenken van je bedrijfsnaam doe je niet puur voor jezelf. De perfecte bedrijfsnaam spreekt juist je toekomstige klanten, stakeholders en leveranciers aan en onderscheidt jezelf van de concurrentie. Het gaat niet over jouw ‘smaak’, maar over de effectiviteit van de bedrijfsnaam extern en intern. Een goede bedrijfsnaam levert geld op en is de belangrijkste communicatie-uiting van je marketingmix.

Wat als een bedrijfsnaam al bestaat?

Wanneer de bedrijfsnaam bezet is, is het belangrijk om te weten in welke branche en SBI codes deze al geregistreerd is. Wanneer je in een totaal andere branche actief gaat worden, hoéft het bezet zijn van de naam geen probleem voor je te vormen. Doe hiervoor dus een goed handelsnaamonderzoek, voordat je je zelfbedachte bedrijfsnaam zomaar weggooit.

Hoe registreer je een bedrijfsnaam?

Een bedrijfsnaam registreren kun je zelf vrij eenvoudig doen via de website van de Kamer van Koophandel. Net zoals het ook vrij eenvoudig is om je bedrijfsnaam als merk® in het Benelux Merkenbureau te registreren. Doe wèl grondig naamonderzoek vóórdat je je bedrijfsnaam of merknaam inschrijft of besteed dit uit aan een jurist en voorkom hiermee een kostbaar namendrama!