Een merknaam creëren is geen coole kattenpis.

By 15 november, 2010OpMerkelijk

Er gaat heel wat mis op het gebied van professionele naamcreatie en merkdesign. Ideeën worden vaak doodgedacht door logge bureaus of stroeve managementlagen of er wordt ondoordacht en te snel gekozen voor de brainwave van de directeur/eigenaar. Omdat dit toch ook vaak erg vermakelijke uitingen oplevert, willen we de volgende voorbeelden graag delen.

En Ok, ik geef het toe:
Sommige voorbeelden zijn uit de oude doos, maar toch willen we ze je niet onthouden. Laten we beginnen met de bekendste. Het pakje braadboter:

Tevens als Fiat te verkrijgen.

De combinatie Automerk en Spaans werkt sowieso vaak niet.
Zo betekent “Pajero

..in het Spaans “Rukker”, wat natuurlijk wel weer een beschrijvende merknaam is als je er een sleurhut achter hebt hangen.
De “NOVA” van Vauxhall

betekent “gaat niet” of “doet het niet” in het Spaans.

Met de aanschaf van een Pinto of

…geef je aan dat de grootte er niet toe doet en als je vooral iets wilt drinken wat geen koffie is, bestel aan de Spaanse Costa dan

(“is géén koffie” in het Spaans, red.)

Nog een opvallende recente merknaam van een andere orde:
Onlangs zijn het miljardenbedrijf Gazprom EP International en het Nigerian National Petroleum Corporation een strategische samenwerking aangegaan.
De combinatie van de merknaam Gazprom en Nigeria, zorgde voor het volgende nieuwe internationale merk:

Vraag aan een willekeurige jongvolwassene hoe je dit uitspreekt en je ziet direct het probleem.

Ook bedrijven en producten die al jaren een bepaalde merknaam dragen, komen soms in de problemen wanneer over exporteren wordt nagedacht. Soms wordt er klakkeloos naar het Engels vertaald zonder er door een taalkundige naar te laten kijken.
Een honderden jaren oud recept voor een vruchtendrank waar heel Korea in de zomer van geniet, schijnt rijp te zijn voor de export:

Een naamsverandering lijkt ons toch wel op zijn plaats vóór lancering in het Westen.

Je bedrijf de familienaam geven is ook een mogelijkheid.
Alleen heeft dit soms ook bijwerkingen.
Toch kan het er zo maar voor zorgen dat je merk al snel “top of mind” wordt bij consumenten en afnemers. Iets wat ieder merk graag zou willen:

Als ik in de USA zou wonen en zou gaan verhuizen, weet ik wel aan wie ik het eerste denk!

Ook in Nederland zijn dit soort positieve voorbeelden van beschrijvende merknamen te vinden. Neem bijvoorbeeld mollenbestrijdingsfirma De Laatste Hoop uit Boskoop:

Of de mest-transporteur uit Beuningen, de van der Mark shit group:

Wat ze vervoeren staat duidelijk op al hun schitterende vrachtwagens gemeld. Een goede beschrijvende merknaam lijkt me. En ook de domeinnaam was nog vrij.

Heb je zelf nog opvallende merken of naam-uitingen in Nederland gezien, geef deze aan ons door. Wij zullen deze dan met bronvermelding publiceren.